Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

onsdag 6 maj 2015

Småskalig lycka

Solens strålar når mig lätt där jag går över det öppna torget. Runtomkring mig knatar många olika människor, vårklädda och med sol i blicken. Några äter glass, och några modiga själar har shorts eller t-shirt och ingen jacka. Burr! Även om det är varmt så skulle jag frysa av att gå sådär. Men åsynen av vår- och sommarklädda människor gör mig glad. Sommar och sol och blommor och vår gör mig glad. Blå himmel och värme gör mig glad.
När jag vänder blicken uppåt så ser jag den klarblåa himlen. Den är jättefin, och prydd med små fluffiga, kritvita moln. Inte särskilt många och inte särskilt stora, utan de ser bara fint utplacerade ut, som om de vore där som pynt.

Jag går förbi en porlande fontän, och över en bred bro som har byggts ovanför vattendraget där under mina fötter. Änder simmar, badar, solar och njuter. Och jag njuter av synen av de glada, fina djuren. Jag njuter av åsynen av grönt gräs och vackra blommor i alla möjliga kulörer.

Lite längre bort står ett stort, rosa träd. Jag älskar rosa, och de små blommorna är oemotståndligt söta. Jag kan inte låta bli att le. Det är en så vacker och härlig dag. Och när jag återigen tittar upp så dansar de rosa blombladen som fallit av sina värdar ovanför mig. De svävar fritt med den blåa himlen som bakgrund, och när jag fokuserar på allt det vackra och fina som naturen så frikostigt erbjuder oss människor kan jag slappna av och bara befinna mig där jag är för stunden. I en småskalig, men ändå viktig lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar