Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

fredag 20 november 2015

En massa mat senare

Nu har jag gått upp cirka 20 kilo, och jag är förvånad över hur lugn jag kan vara över det. Ibland får jag lite stress, men väldigt sällan panik eller värsta ångestpåslaget. Ibland kan jag se mig själv och tycka att jag ser helt normal ut, till och med lagom smal, och jag undrar ibland hur jag kan tycka det när jag gått upp så mycket. För minus de där 20 så tyckte jag INTE att jag var smal. Då fick jag ångestanfall och panikattacker och bara panik, panik, panik över hur jag såg ut och kände mig i min "stora" kropp. Så då kan det ibland bli lite svårt att få ihop det, hur jag tänkte förr och hur jag tänker nu, med tanke på fakta liksom.

Ibland tycker jag att jag ser hemsk ut, och jättestor. Böjer jag mig så blir det "valkar", vilket är normalt. Det är inte normalt att det inte blir det. När vi trycker ihop oss är det självklart att skinnet pressas ihop. Inget konstigt med det, och absolut ingenting att må dåligt över. Det är ett bevis på att du kan leva ett normalt liv, må bra, äta, leva, springa, jobba, träffa kompisar, göra vad du vill. Det är så det ska vara, även om det kan vara svårt att tänka så ibland. Vi behöver liksom allt det här för att leva, hålla värmen, fungera normalt och skydda det inre i våra kroppar.

Så, ibland är det lätt, ibland är det svårt, precis som det är för alla andra, oavsett vad man har för problem eller inte. Men överlag mår jag så mycket bättre än jag någonsin gjort. Ibland blir det väldigt jobbigt, ibland bara lite, men det går över, och framförallt; oavsett vad jag känner eller tänker så kan jag faktiskt äta. Mitt val, mitt liv, mina regler (mina och min kropps alltså, inte bara mitt huvuds regler. Det kan ni fundera på, det ska vara teamwork. Och det fungerar inte när man är som sjukast, för då skickar kroppen ibland fel signaler för att den är så trött på idioten i huvudet som inte lyssnar och tar död på sig själv. Så då lyssnar på man på alla andra, som är friska och kunniga). Sådetså.

8 kommentarer:

  1. Jag har också gått upp 20 kilo. Från en otroligt smal kropp till en alldeles normal smal kropp. Det krävdes och fortsätter krävas för att nå hit, hit där vi står idag. Stay strong!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Controlinterior.blogspot.se26 november 2015 kl. 16:39

      Otroligt bra jobbat! Vi är superhjältar ;) Ja, det gör det verkligen.. Man får aldrig sluta kämpa. Du också, skickar en stor kram!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag skulle va så tacksam om du ville svara på min kommentar. Hur har du gjort för att nå hit? har du ätit normalt dvs 2000kcal som ätvården rekommenderar eller har du ätit mindre men ändå gått upp stadigt? Eller har du rusat upp trots mindre eller normalt intag?
    Sedan frågade jag tidigare men fick inget svar, upplever du att du blev friare sen du avslutade ätvården och bara gick hos psykolog inom psykiatrin?
    jag frågar då jag är i samma sits som du var tidigare. Hoppas du vill svara♡♡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Controlinterior.blogspot.se25 november 2015 kl. 11:19

      Hej! Jag tror att det var dig jag svarade här; http://controlinterior.blogspot.se/2015/11/efter-ratt.html?showComment=1447259750771#c5391802435144387697

      Radera
  4. Hur lång tid tog det för dig att gå upp 20 kilo? :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Controlinterior.blogspot.se26 november 2015 kl. 16:44

      Hej :)
      Hm, det tog ungefär tre månader kanske.. När jag låg under ett BMI på 20 så ruuusade jag upp i vikt. Men jag följde inga ätstörda regler alls; jag åt enligt ordinationen (frukost, näringsdryck (som jag bytte ut mot typ bulle/macka som minst motsvarade näringsdryckens innehåll), lunch, mellis, middag och kvällsmål). Jag motionerade inte tills min dietist sa att det var okej, jag hoppade ingenting, tog inte underkant och åt allt som jag ville. Jag åt väldigt mycket utöver ordinationen dessutom :) (och det gör jag fortfarande).

      Stor kram till dig!

      Radera
    2. Så länge jag låg på ett BMI som låg under 20 ska det stå :)

      Radera