Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

tisdag 3 november 2015

Läsk

Jag har varit sjuk i flera år, men har under vissa perioder faktiskt druckit läsk. Det har gått upp och ned med om jag vågat dricka det eller inte, och jag minns inte när jag slutade dricka det helt. Nu var det iallafall ett och ett halvt-två år sedan minst; jag minns som sagt inte när jag slutade dricka det.
Jag har alltid tyckt om läsk, speciellt coca cola. I slutet av min första behandling började jag våga mig på att testa att dricka läsk igen, men jag tror att jag redan då började tycka att det smakade konstigt (därför blev det inte så att jag drack så mycket läsk).

Jag har testat att smaka på cola några gånger, men jag tycker verkligen inte om det längre. Jag har även smakat Sprite, vilket jag inte heller tycker om. Jag ska testa Fanta (och typ alla andra läsksorter som jag kan hitta), men jag börjar befara att jag inte tycker om det heller längre. Och ja, det är ett nerköp. Jag vill absolut inte höra något negativt om läsk, för all mat är okej med måtta. Man ska inte överkonsumera, det är det som är grejen. Viss mat är helt okej för kroppen, men superbra för själen ;)

 Mat är inte onyttigt. Överkonsumtion är onyttig. Och överkonsumtion är att man äter/dricker något i stora mängder under en lång tid och en lång tid, till alla som är rädda för mat, är inte en vecka, eller någon månad. (Och det här gäller INTE er som håller på att tillfriskna. Ät ordentlig och bra frukost, lunch och middag, ät frukt, ät godis, ät det som ni blir ordinerade. Ät mellanmål och kvällsmål, macka, yoghurt, glass eller chips eller vad som nu passar för er. Ät det som kroppen vill ha, inte det som ätstörningen säger. Om ni äter bra mål men har cravings så ät. Det är så jag har gjort, och det lugnar sig, men i början behöver man äta hur mycket som helst av en viss sak kanske).


Men tillbaka till läsken. Jag saknar att dricka läsk, och kan ibland få riktiga läskcravings. Det blir lite svårt då, eftersom kroppen vill ha en smak som jag minns från förr, men dricker jag nu tycker jag inte om det. Så det går liksom inte att göra något åt cravingsen. Men jag har hittat andra saker som är goda, som till exempel Aloe vera och Snapple. Sedan finns det ju iste, mjölk, juice, Mer, Festis och så vidare.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar