Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

onsdag 2 september 2015

Tusen anledningar

Just nu kan jag knappt ens försöka säga till mig själv att jag inte är tjock. Rösten blir bara en svag viskning som inte övertygar någon. Minst av allt mig själv. Och jag avskyr att se mig själv, se hur jag ser ut. Jag avskyr hur det känns just nu. Jag försöker klamra mig fast vid att det här går över, förr eller senare kommer det att kännas bättre. Och varje gång jag ser den enorma saken som sticker ut som en fet bergsklippa påminner jag mig själv om att det är värt det. Och det är det.

Men gråten tränger på. Den tränger på något oerhört, och monstret försöker omvandla allt till ren och skär panik. Ofta. När det blir jobbigt försöker anorexiamonstret att göra så att jag får panik, för då tar liksom kroppen över på något sätt. Det är väldigt svårt att ha kontroll när kroppen får panik; en instinkt är väldigt svår att hindra. Speciellt panik. Det vet alla som drabbats av riktigt, riktigt panik. Det är svårt att behålla fattningen och behålla kontrollen. Så monstret försöker övermanna mig på ett oerhört slugt sätt. Det är så förbaskat svårt att inte tillåta kroppen att hamna i paniken, gå upp i det och bara go bananas.

Idag är det så mycket som tyder på att jag gått upp jättemycket i vikt:
1. Jag är varm och svettig typ hela tiden. Jätte.
2. Jag är öm om magen, och jag har haft jeans på mig idag, alltså är min mage så stor att jag får ont av att ha normalstora byxor på mig.
3. Jag ser mig själv i spegeln. Disaster.

Jag avskyr att jag får panik över att jag tycker jag är tjock. Eller, ja, egentligen är det i grund och botten inte riktigt det det handlar om, samtidigt som det är det som man, bla, blir så manisk runt. Vikt. Matvanor. Kost. Kalorier. Träning. Usch.
Alltså när jag ser mig själv så tänker jag att jag verkligen ser gravid ut. Hade jag sett mig på stan hade jag inte tvivlat en sekund om att så var fallet. Jag är rund överallt, jag har fett överallt. Jag har kontroll fast ändå inte. Jag vill bara tillbaka till min gamla vikt, men såklart vill jag inte det. Inte med allt som följer med. Inte när jag förlorar hela livet.

Jag orkar inte. Varför kan jag inte bara se ut som en normal jäkla person?

1 kommentar:

  1. Hej. Tro mig när jag säger att det som händer nu är en mot attack från monstret. Lita på din mamma när hon säger att du inte är tjock. För du är inte tjock, du är inte ens normal viktig. Nu får du chansen att visa upp din styrke sköld. Du visste att det skulle komma ångest och bakslag, det som är viktigt nu är att du fortsätter PRECIS som du gjort, ät vad du vill och när du vill. Lita på din mamma om du är osäker om portions storlekar. Låt inte monstret få spelrum och viktigast av allt, du måste inse att det är monstret som talat i det här inlägget, inte Felicia. Det här fixar du och oavsett vikten så är det viktiga att du inte går tillbaka i gamla vanor och kör på igen så det ryker! Kram på dig och om det är något så hör av dig :) Du är snart ute på andra sidan! /M

    SvaraRadera