Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

torsdag 26 november 2015

Det vackra med en ätstörning

Många som dras åt det ätstörda hållet, eller är påväg in i en ätstörning (eller befinner sig i en utan att veta om det) glorifierar det ätstörda beteendet. Jag har hört så många som sagt eller skrivit att de önskar att de hade anorexia, och jag har tänkt likadant (och detta när jag varit sjuk). Min tankebana gick så att jag önskade att jag hade anorexia, för då skulle jag åtminstone vara smal. Jag tränade och åt inte, men ändå "var jag inte smal".

Om jag har sådana som besöker min blogg, så ska jag hjälpa er att visa allt det vackra med en ätstörning.

Sjukhus
Det är en stor chans att du hamnar här förr eller senare, oavsett om det är i ätstörningsbehandling eller för att din kropp krackelerar. Jag vet inte hur det är med dig, men jag avskyr sjukhus. Så fort jag ska till ett sjukhus blir jag jättestressad, och när jag kommer dit brukar jag bli jättekall och frysa, tappa känsel och bli skakig. Det fina med sjukhus är att du får ta massvis med prover (= blodprover). Jag är jättespruträdd. Och jag kan säga att man får ta massvis med prover. Igen, och igen, och igen, och ja, varför inte igen? Du får leva med en kanyl i armen, men vem vill inte det? Det är ju så skönt att ha något instucket i armen. Superskönt.

Blodprov gör lätt att du svimmar, och oavsett om du svimmar eller inte så får du den där underbart hemska känslan när du ska svimma. Jag vet inte hur det känns för dig, men för mig är det inte alls kul någonstans. Kanske har du svimmat innan du kom in, och slagit dig. Eftersom att du inte äter som du ska får du lätt skador och dessa blir värre än de skulle bli om du var frisk.

Att övernatta på sjukhus är ingen höjdare kan jag informera dig om, eller överhuvudtaget vistas på sjukhus. Du får veta att du är för smal, sjukligt smal, inte tillräckligt smal, att med tanke på allt som händer borde du vara ännu smalare och så vidare, och så vidare. Vanliga förkylningar eller vad som helst kan bidra till ett akutbesök på allas vår favoritplats. Och "vanliga förkylningar" får du aldrig. För de håller liksom i en evighet. Jag har fått så svårt att andas när jag varit förkyld att vi behövt åka in, och då hade jag haft problem rätt länge, så det syntes på hjärtat. Jag fick ligga med syrgas tills de stängde. Jag hade verkligen inte kunnat göra något vettigare med min tid den kvällen..

Det är läskigt att bli sjuk och att behöva åka in på sjukhus. Jag har varit på sjukhus utomlands och i Sverige, och jag tycker det är jätteläskigt att bli sjuk. Jag blir stressad och rädd, och det suger helt enkelt.

Väger du tillräckligt lite blir du dessutom tillslut tvångsinlagd och sondmatad.

Andning
Många av dem jag träffat (inklusive jag själv) har fått mycket problem med andningen. En anledning är att många går och drar in magen exakt hela tiden (och inte lite heller). Trots att väldigt få har åtsittande kläder och sånt, så gör man det ändå. Jag har alltid haft koftor och sånt, så det var ju ingen som såg någon skillnad, men det blev bara ett inlärt beteende som jag gjorde nästan hela tiden. Det här gör att man inte andas med magen, utan bara väldigt ytligt. Det bidrar till att stressa kroppen, och man får inte ordentligt med syre. Många av de övningar vi gjorde i behandlingen gick ut på att börja andas med magen igen, vilket är svårare än det låter. För de flesta är de väldigt svårt att spänna ut magen.


Kroniska sjukdomar
Det finns jättemycket allvarliga men och sjukdomar som man kan få som följd av en ätstörning. Vissa får problem med hörsel, syn, andning eller andra kroppsliga funktioner. Det är jättevanligt att man får allvarliga problem med hjärtat, magen och tarmar. Vissa får inte tillbaka mensen, eller kan inte få barn. Kroppen blir förstörd och utsliten. Det här finns det väldigt mycket att läsa om; skulle man tro på det som står så är ätstörningar en fysisk sjukdom. Går det tillräckligt långt dör du, eller dör i förtid. För mig var sånt här jobbigt att läsa, men det är så det är. 

Relationer
Nästan alla har väldigt svårt att upprätthålla relationer. Man blir en zombie som sitter hemma och planerar hur man ska äta. Ett väldigt härligt, givande och spännande liv, med andra ord. Man tappar lusten för allt, även det man älskat mest. Man blir en manisk idiot ju längre ner man kommer.


Utseendet
Ja, slutligen har vi utseendet i denna korta sammanfattning. Jag vet egentligen inte om jag behöver säga mer än att vem vill se ut som ett skelett? En blek sjukling. Och ja, kanske du tror att du vill det, men det är inte du som vill det. Det är pesten som sitter inuti dig som vill det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar