Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

måndag 24 augusti 2015

En deciliter

Efter att ha besökt Gisela (dietisten) för första gången på ett tag kom jag hem med nya riktlinjer. Bland annat hur jag ska göra med salt, och att jag ska ha extra olja på maten. Jag ska dessutom fylla en 1½ liters flaska med vatten, som ska fördelas på ungefär en deciliter i timmen om dagen (plus annan dricka vid måltider). Jag fick dessutom lära mig lite om kostcirkeln, och undrar var den har varit hela mitt liv? Jag fick lära mig tallriksmodellen när jag var liten (i skolan), men alltså.. Hur mycket av det där förstår man när man är liten? Kostcirkeln skulle man ha i högstadiet.

Idag har jag iallafall satt "en deciliter i timmen" i verket. Min mobil ringer en gång i timmen, och decilitermåttet ligger redo vid kylskåpet. Det kan låta som en enkel uppgift, men det är hemskt att dricka vatten när man inte är törstig, det tar verkligen emot. En deciliter är dock rätt lätt, så det är egentligen mycket bättre än att tvinga i sig ett stort glass några gånger under dagen. Det är hemska grejer det! Det ska tydligen ta tre till fyra dagar innan känslan av att vara törstig kommer tillbaka om man gör såhär. Så time will tell. Jag hoppas det fungerar.

Jag fick också lära mig att man ska kissa i princip fem gånger per dag, och - hehe - jag kan ju säga att jag inte gör det. Nu när jag druckit en deciliter i timmen har jag nog kissat ungefär en gång i timmen också. Och annars kissar jag rätt mycket mer än fem gånger. Lite "intresseklubben antecknar" över min toalettstatistik, men nu vet alla iallafall ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar