Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

onsdag 30 juli 2014

Positivt självprat

Min tillfälliga behandlare förklarar att vårt sätt att tänka på och om oss själva tillslut skapar en bild av hur vi ser på oss själva. Om man matar sig själv med negativa tankar blir det tillslut en verklighet, och de inlärda tankarna spinner vidare av sig själva. Därför måste man träna sig på att se bra saker med sig själv. Skulle jag kunna tänka mig att försöka det?

Det är en uppgift jag fått förut. Under en kort period träffade jag en psykolog på BUP pga all min stress och prestationsångest. Jag är enligt de flesta, som känner mig (med undantag för psykologerna då, eftersom att jag försöker berätta så mycket som jag kan förmå mig till), ett bra exempel på "duktig-flicka"uttrycket. Att jag ska förädla ta fram positiva saker med mig själv. Och bara det sätter konstigt nog igång ångestvågorna inom mig. De gungar, och börjar skvalpa lite över kanten. Det är fullt hanterbart, men ändå ganska starkt. Konstigt. 

Jag vet att jag har väldigt svårt för att hitta bra saker med mig själv, eftersom att dessa är icke-existerande i mina ögon. Jag avskyr det. Det blir kaos inuti mig de gånger jag försökt. Den där dåliga sidan, sjuka sidan, vaknar verkligen till liv likt ett vrålande, blodtörstig monster, som bara har en sak i åtanke; att få hela mig att falla, och stängas in i ett mörkt hörn av mig själv. Mitt inre slår tillbaka med full kraft om jag ens försöker uttala det positiva i tanken, och när stormen är över  är det som om hon därinne hämtar andan efter sitt utbrott, sträcker på sig, harklar, sopar bort osynligt damm från sin arm och ler överlägset och hånfullt. Och så säger hon bara "lilla vän, skaffa dig inga falska förhoppningar. Vi vet båda att det inte finns något bra med dig, så sluta hoppas". Hennes ögon är smala och illvilliga, och så lämnar hon mig. Besegrad. Men jag börjar kunna inse att hon därinne faktiskt kanske inte är så snäll eller hjälpsam. Ibland kan jag se det, iallafall. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar