Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

måndag 11 augusti 2014

Jag tycker om dig

Jag står framför spegeln och tvättar händerna. Visarna i klockan kryper sakta mot trean, vilket innebär att den snart är kvart över sex. Dags att gå ner till bilarna på bildäcket. 
När jag snabbt ser upp i spegeln ser jag för först gången på mycket länge en tjej som faktiskt ser helt okej ut, iallafall för dagen. Jag tittar på henne, och hon ser tillbaka på mig. Såklart. Det är min kopia jag står och tittar på. Men hur kan det vara så? Jag har alltid varit så ful, och det är konstigt att tillåta mig själv att tänka att jag inte ser så farlig ut ändå. Att tänka att jag faktiskt ser helt okej ut, iallafall i ansiktet och håret, utan att svar upp med massa elaka kommentarer. Och plötsligt kommer en ny röst, trevande, försiktigt och tyst. Den viskar "jag tycker om dig", vilket får mig att häpet titta upp i spegeln igen. Jag ser på mig själv, och känner en slags glädje slå rot. Den är inte stark, men förhoppningsvis kan jag sköta den nya tanken, låta den växa sig större och starkare, för att slutligen kunna blomma ut. För att slutligen kunna bli bra, och kunna acceptera mig själv precis som jag accepterar precis alla andra. Kanske är jag inte ett så förskräckligt undantagsfall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar