Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

måndag 11 januari 2016

Saker som man inte tänker på att man faktiskt tänker på

Jag har varit i väg i helgen och haft det super. Jag bodde hos Mea, som har hjälpt mig under den här resan mot att bli bättre. Hon är en underbar människa, och förutom det är hon dessutom klok som en bok när det kommer till anorexia (fast även allt annat också ;)). Hon har själv varit sjuk men är numer helt frisk. För mig som gått i behandling med många andra känns det ibland konstigt att prata med någon som är helt och fullt frisk (jag kan inte låta bli att oroa mig för att jag drar upp något som känns jobbigt trots allt).

Vi har betat av många olika ämnen, men det blev såklart en del prat kring just ätstörningen. Idag sa hon något som jag inte ens har reflekterat över att jag gör, vilket faktiskt förvånade mig ganska mycket. Jag har trott att typ alla har koll på vad de har ätit. Även om jag inte alltid tänker på vad jag har ätit så kan jag oftast gå flera dagar bak och komma ihåg ganska precis vad jag har ätit. Så var tydligen inte fallet för henne, och när jag tänker efter så finns det ett litet minne av att jag har hört det där förut (att folk inte kommer ihåg vad de ätit).

Som sagt så förvånade det mig, och speciellt nu när jag tänker på att jag inte ens reflekterat särskilt över det. Ätstörningen är så sneaky..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar