Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

torsdag 21 januari 2016

How to eat chips

Att äta chips (eller godis, för all del) ter sig nog för de flesta som en ganska okomplicerad grej. Numera går det lite upp och ner för mig gällande det där, men överlag går det rätt bra. Ibland tänker jag dock tillbaka på när jag började äta chips igen, och hur komplicerat det faktiskt var. Jag ville verkligen ha chips, lyckades välja vilka chips jag ville ha, lyckades hälla upp typ normalt med chips och lyckades ta med mig chipsen och sätta mig ned för att äta dem. Och det var då det riktigt svåra började. Att äta chipsen. Grejen med dessa små knaprigheter är ju att man äter en, och en till, och en till och så vidare. Det blir lite lätt jobbigt när man tänker på varje chips man äter; det känns så ofantligt onaturligt. Att äta grejer överlag kändes jättekonstigt och onaturligt, men det här, när man tog ett chips, tuggade några gånger för att sedan upprepa proceduren femtioelva gånger.

Grejen var ju att jag ville ha de där chipsen. Men om det redan känns konstigt/jobbigt/onaturligt att äta något så kan jag säga att chips var en stoor utmaning. Man tänker på varje tugga, hör och känner varje rörelse, och bara känner hur onaturligt det känns. Det går inte riktigt att förklara känslan, men den är väldigt skum. Väldigt skum. Men så värt det, chips är bäst! (delad plats med lite andra grejer då haha).

Och om någon nu sitter och dealar med sin ätstörning, som säger att chips är onyttigt, så kan jag bara säga att:
1. I princip ingenting är onyttigt om du äter det som du ska
2. Det är inte nyttigt att bara äta grönsaker och frukt (inte, inte, inte, INTE nyttigt)
3. Det är inte nyttigt att äta enformigt av något
4. Chips är potatis, salt, olja = bra. Sådant som kroppen behöver. Nej, potatis är inte dåligt/farligt. Nej, salt har inga magiska krafter som gör något dåligt med din kropp. Och nej. Nej, nej, nej. Olja är inte farligt. Du kommer inte dö, bli tjock eller någonting av att få i dig olja. Det ändå som händer är att du räddar din hjärna (hjärnan är liksom en sådan där "bra att ha grej", om du förstår vad jag menar).

Så ät chips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar