Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

lördag 23 januari 2016

Let's talk about Nelly

Låt oss prata om Nelly. Egentligen vill jag främst prata om deras modeller, och lite deras inställning till det hela (som det envisa lilla tjurot jag är så har jag ju skrivit till dem).
Jag brukade gå in där titt som tätt och titta på kläder; de har oftast bra utbud (de har ju väldigt mycket), och ibland har de väldigt prisvärda reor.

Varje gång jag klickade runt slutade det alltid med att jag tillslut la mer fokus på allas nyckelben (nyckelben har varit ett ganska stort fokus för mig) än kläderna nästan. Dessutom är de flesta modellerna riktigt smala/sjukligt smala, och nyckelbenen ser ibland ut som sketcher. Som om man försöker överdriva det till absurdum. Jag antar att de redigerar väldigt mycket, men också plockar ut (för) smala tjejer. Det känns som att de är några av dem som tar en tur till anorexiaklinikerna för att värva nya modeller.

Missförstå mig inte - tjejerna som står modell är jättefina och söta, förutom att de ser ohälsosamma ut och är för smala, vilket inte är fint eller eftersträvansvärt. Nelly säger själva att de följer riktlinjerna för vikt och BMI, men ja. Lycka till att försöka lura en f.d maniac som var helt manisk kring vikt, siffror och figur. Nja, kanske inte riktigt fungerar.

Så jag bojkottar. Kanske får jag ett svagt ögonblick och köper något som jag verkligen vill ha, men samtidigt vill jag inte stödja sådan där skit, rent ut sagt. Jag besöker inte hemsidan, för jag mår bara dåligt av det. Varje gång jag var inne där så slutade det med att jag fick sådan ångest att jag bara var tvungen att stänga ned och inte orkade leta vidare efter kläder. Och visst, det är mitt problem, om det säger jag inget annat. Men att Nelly stödjer och använder sig av ett sjukt, sjukt, sjukt ideal, det är inte mitt problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar