Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

torsdag 9 april 2015

En frukostgrej

En frukostgrej. Fast egentligen kanske inte. Snarare en ätstörningsgrej. En säkerhetsbeteende-grej. En jag-måste-äta-i-en-viss-ordning-grej.

Till frukost äter vi bland annat yoghurt/fil med flingor och tillbehör. Man kan ta banan, sylt, frön eller torkad frukt. Jag tar alltid torkad frukt, och då finns det russin och tranbär. Man ska ta tre skedar, och jag tar alltid (och med alltid så menar jag alltid) en sked russin och två skedar tranbär. Russinen täcker 1/3 och tranbären 2/3. Sedan måste jag äta russinen först och sedan tranbären. Varje sked blir liksom planerad utefter hur mycket flingor respektive bär och yoghurt det finns kvar. 

Vi äter alltid samma tid, och har till samma klockslag på oss, och för tillfället har jag börjat bli lite bättre på att dels äta snabbare och dels ta större tuggor (mest det sistnämnda). Jag har faktiskt hunnit med att påbörja mackan några dagar, och till och med hunnit äta mackan (kanske tre gånger). Så nu måste jag börja jobba mer med att inte vara så styrd av ordningen allt ska ätas i (gäller även andra måltider). Jag blir bara så stressad av att byta ordning eller variera, men jag har så smått börjat med att ta en sked med tranbär emellanåt, innan russinen är slut. 

Kruxet med sådant beteende är att man ändå upprätthåller ätstörningen - skulle jag missa ett russin när de egentligen ska vara slut så blir jag jättestressad och skulle helst vilja låta bli att äta upp det. Och jag vill ha koll på varje tugga, och exakt vad som ligger på skeden/gaffeln. Så nu trappar jag upp arbetet med att få bort ätstördabeteenden ännu lite mer :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar