Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

tisdag 17 mars 2015

Sommar och framtidsutsikt

Jag försöker fokusera på vart jag vill komma. Vad jag -jag- vill. Vad jag vill med mitt liv. Jag vet att jag inte vill begränsa maten, jag vet att jag vill bli frisk. Ibland vet jag det. Ibland täcker någon för mina tankar, och så finns inte -jag- just då.

Jag tänker på sommaren, som jag älskar. Värmen. All god mat. Glass, sockerärtor (speciella, stora, finns supergoda i Danmark). Njuta av livet, av solen, av att bara vara. Av att bara finnas till. Kunna äta god frukost, lunch och middag. Kunna äta efterrätt, glass när jag vill, fräscha frukter. Mysa med godis eller chips på kvällen. Tillåta mig att äta, och tillåta mig att leva. Det längtar jag efter. Och att inte ha folk som håller koll på mig, inte behöva kompensera, inte behöva ha ångest för att jag ätit en vindruva för mycket. Bara leva.

Jag tänker också på allt jag vill göra. Jag vill inte vara sjuk. Jag vill inte sitta på ett sjukhus, eller begränsas av sjukdomen hels tiden. Jag vill inte ha en massa ångest- och panikattacker. Jag vill inte. Men det är så svårt att ta sig över hinderna, så svårt att känna allt detta när det väl gäller. När det väl gäller kämpar monstret tills sista blodsdroppen, kastar bort min vilja och mina tankar. Och jag blir uppslukad och glömmer helt bort vad jag vill. Det är svårt att tänka att den här mackan gör mig frisk. Det här glaset med juice gör mig frisk. Den här osten gör mig frisk. För det är en macka, ett glas juice och en ost varje dag (till exempel). Det är sex måltider. Just nu är jag bara besviken att det inte funkar helt, samtidigt som monstret sitter på andra sidan och bankar i mitt huvud och mal på om att jag ätit för mycket. Men det ska bli bättre med tiden. Jag måste bara komma igång. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar