Om du själv har "problem"

Jag vet hur svårt det är att leva med detta. När varje tanke som kämpat sig upp som säger att kanske, kanske har jag ett problem snabbt slits bort och bagatelliseras är det nästintill omöjligt att tänka klart. När en mur är rest mellan dig och dina klara tankar, och du är fast på andra sidan, tätt inlindad med anorexian finns det knappt någon möjlighet att se hur det faktiskt är. Så om du någon gång får tillgång till dina klara tankar - bestäm dig, vik dig inte och sök hjälp! Om du inte har något problem är ingen skada skedd, eller hur?

lördag 21 januari 2017

Att bli frisk

Den stora gåtan, som jag alltid har velat ha nyckeln till. Hur blir man helt frisk från anorexia, eller ätstörningar. Hur? Jag har alltid trott att jag aldrig kan bli hundra procent frisk. Jag har alltid haft ett tvivel inuti. Jag kan fortfarande tvivla vissa dagar, och tänka att jag kanske kommer få tillbaka det - och ibland kan jag tänka att jag aldrig kommer lyckas gå ner i vikt om jag skulle vilja, för vissa dagar är sådana där dagar.

Jag kan fortfarande inte säga hur man gör för att bli frisk, men jag har lärt mig ganska mycket på den här oerhört långa vägen. Jag har lärt mig extremt mycket om mig själv, men också väldigt mycket om min sjukdom.

  • Att ha något man brinner för, en hobby, något man ser framemot, någonting återkommande som verkligen är bra och roligt med livet. Jag föder upp hundar med min mamma, och tävlar och tränar. Jag lever och andas hund. Mitt stora intresse och kärlek för dessa fantastiska varelser (även katt och häst, men mest hund) har hjälpt mig ofantligt mycket, för att kunna hitta motivationen och inse vad jag vill. Så se till att du har någonting att se framemot iallafall varje vecka. Börja på någon kurs, hitta någon att gå på bio med någon/några gånger i månaden, börja pyssla/måla/göra armband/fotografera, eller det bästa av allt - skaffa ett djur att älska och ta hand om.
  • Bestäm vad du vill och håll dig till det. Tillåt dig inte att ändra dig till något dåligt. Bestäm dig inte för dåliga saker, hindra dig själv från att kunna förstöra för dig själv. Har du sagt att du ska bli frisk så SKA du bli det. Inga men. Ta hand om dig själv, och lev fullt ut.
  • Du har gett det sjuka en chans, så det är inte mer än rätt att du ger det friska en chans. En ärlig chans, fullt ut. Inte något halvdant där du tränar fast du inte vill/tränar mer än nödvändigt, inte får/vågar äta vissa saker (eller tänker att det är "onödigt att äta det där"). Du kan alltid gå tillbaka till det sjuka, men du måste våga testa det friska fullt ut. Låta kroppen ligga på den vikt den vill och försöka jobba med och acceptera dig själv.
  • Du måste hitta motivationen och viljan själv. Ingen kan tvinga dig att bli frisk eller må bra, men det finns mycket bra hjälp att få. Men du måste vilja själv, och försöka själv. Ingen kan dra det tunga lasset åt dig, men som sagt - det finns mycket bra hjälpa, och många som kan underlätta för dig.
  • Skaffa ordentlig hjälp. Gå till psykolog, även om det känns som att det inte behövs eller kommer att hjälpa. Även om det inte känns som det i början. Ge det tid, mycket tid. Och byt om du inte gillar din psykolog (men ge det några gånger. Saker och ting kan ändras, och man kan bli väldigt förvånad). Det finns nog ingen som inte skulle få ut någonting av att gå till en psykolog. Och skäms inte - det gör inte jag. Jag är öppen med det.
  • Skaffa rutiner, och håll dig till att äta ordentligt och regelbundet. Frukost, något mellan, lunch, mellanmål, middag och något på kvällen. Gör dig av med restriktioner så fort det går.
  • Läs om allt som kan hända när man svälter sig själv. Det finns väldigt mycket men man kan få, och det vill du inte leva med resten av livet. Kom ihåg att tappar du kontrollen kommer din sjukdom förr eller senare döda dig.
  • Försök att omge dig med människor som bryr sig och är snälla. Elaka kommentarer är inte något som du behöver stå ut med. Umgås inte med folk som är taskiga och triggar dig att leva ett dåligt liv.
  • Akta dig för sådant som triggar - följ inte mat- och träningskonton på instagram, eller bloggar osv! Försök att umgås mindre om du har vänner som triggar dig (får dig att må dåligt/göder ätstörningen eller annat negativt). Detta kan ta ett tag att inse själv. Jag förstod inte att jag mådde dåligt av att följa matkonton och dylikt förrän ganska sent. Följ kak- och godiskonton isåfall ;) Inte all denna nyttighetsstrunt. Kom ihåg att du kan be om att folk inte pratar om bantning och sådant om du mår dåligt av, eller gå därifrån. Man kan inte kräva att hela världen ska låta bli att trigga en, men man kan försöka undvika det i största möjliga mån. Och har man vänner som inte kan acceptera detta så tja, då kanske de inte är riktigt schyssta vänner. Ta hand om dig själv.
  • Släng ut kläder som är för små eller för trånga. Detta kan oftast vara väldigt triggande, Undvik beteenden som inte för med sig något positivt.
  • Tänk på alla du tycker om, och hur mycket du skadar dem genom att göra detta. Och hur mycket du skadar dig själv.
  • Ge dig själv tid och acceptera att du kanske är trött eller har mindre ork.
  • Låt det ta tid. Det tar tid att bli frisk. Oftast blir det jobbigt när man gått upp i vikt och börjar må bättre. Många drar lätt på sig sjukdomar, har ett sämre immunförsvar ett tag och liknande. Ganska många går förr eller senare in i en depression eller en sämre period, och då gäller det att inte ge upp. Det är bara monstret som försöker få dig att ge upp.
  • Inga ursäkter så som "jag är inte hungrig/jag är jättemätt", "jag kan inte äta den här typen av mat", "jag kan inte äta det här tillsammans/utan det här", "jag gillar inte det här" och så vidare.
Egentligen gäller mycket av det här oavsett om man har en ätstörning eller inte. Mår man inte bra finns det nästan alltid något som du kan göra åt det. Men precis som fysiska åkommor så tar psykiska lång tid, och oftast mycket, mycket längre tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar